«Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна»
Стаття на тему «Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна»
Реформування системи адміністративно-територіального устрою України, розвиток самостійності та спроможності громад прогресивно впливає на формування системного та планового підходу до вирішення економічних та соціальних проблем.
В свою чергу, реалізація та вирішення зазначених питань має безпосереднє значення для фактичного виконання функцій органів місцевого самоврядування в повному обсязі, в тому числі, повноважень пов’язаних із реалізацією права комунальної власності та права приватної власності на об’єкти нерухомості.
Розглядаючи особливість ефективного регулювання відносин у сфері комунальної власності територіальних громад, слід враховувати необхідність визначення подальшої долі об’єктів нерухомого майна, які не мають власника або власник яких невідомий.
Законодавче регулювання зазначеного механізму та алгоритму необхідних дій в повному обсязі визначає Цивільний кодекс України, Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127.
Згідно з частиною другою статті 335 Цивільного кодексу України, безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені.
Водночас, законодавство визначає, що після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Питання обліку безхазяйного нерухомого майна нерозривно пов’язано із необхідністю фіксації факту та внесення відомостей про таке майно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав).
Так, в процесі взяття на облік безхазяйного об’єкта нерухомості саме до повноважень державного реєстратора суб’єкта державної реєстрації належить встановлення наявності або відсутності державної реєстрації прав на майно, щодо якого подано таку заяву.
У зв’язку з наведеним вище, державний реєстратор має право відмовити у задоволені заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна у разі, коли:
- безхазяйне майно не підлягає обліку відповідно до закону;
- із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна звернулася неналежна особа;
- у Державному реєстрі прав наявні записи про державну реєстрацію прав на нерухоме майно, щодо якого подано заяву про взяття на облік;
- у Державному реєстрі прав відсутні записи про припинення права власності на нерухоме майно у зв’язку з відмовою власника від права власності на таке майно (у разі, коли підставою для взяття на облік безхазяйного нерухомого майна є відмова власника нерухомого майна від свого права власності).
За наявності підстав для відмови у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
В свою чергу, за умови відсутності підстав для відмови, за результатом розгляду заяви, державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Датою та часом взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вважаються дата та час реєстрації відповідної заяви, за результатом розгляду якої державним реєстратором прийнято рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Слід нагадати, що статтею 335 Цивільного кодексу України передбачено обов’язок оголошення у друкованих засобах масової інформації про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік.
В.о. начальника Головного
територіального управління
юстиції у Запорізькій області А.Ю. Проценко